9/08/2010

Tara cu papusi sau nu ne mai trageti de sfori!

- Aaa... buna dimineata! Sunt Monica Popescu de la gradinita nr.7. As putea vorbi cu doamna directoare, va rog?
- La telefon. Luminta Popa ma numesc, cu ce va pot ajuta?
- Va sun in legatura cu papusile primite luna trecuta de la Minister... stiti dumneavoastra, cele cu handicap.
- Da, ce-i cu ele?
- Aaa, noi am primit una cu sindrom Down si am inteles ca dumneavoastra ati avea-o pe cea oarba. Ma intrebam daca putem face un schimb saptamana viitoare? Sa invete copiii si despre cei cu deficit de vaz.
- Oh, imi pare rau! Tocmai am facut un schimb cu gradinita nr. 18. Ei o aveau pe cea cu baston. Dar daca doriti, v-o putem da la schimb pe aceasta sambata, caci ne-am inteles s-o tinem pentru doua saptamani, nu cred sa se supere.
- Va multumesc frumos, pe cea cu baston am avut-o si noi deja... La fel si pe cea cu carje, dar dupa 3 zile, copiii le-au stricat. Ma interesa cea oarba, caci nu are nici un fel de accesorii pe care sa stai cu ochii toata ziua, sa le pazesti...
- Da, va inteleg! Si la noi s-a intamplat ceva similar cand am imprumutat-o pe cea cu baston. Il aruncau de la unul la altul si radeau. Spuneau ca seamana cu o acadea de Craciun. Copiii din ziua de astazi!! Chiar nu inteleg ca nu-i de joaca cu problemele serioase?!... Nu stiu ce-i mai invata acasa parintii...
Ah, ma scuzati, poate va grabiti! In fine, daca doriti, va anunt cand o primim inapoi pe cea oarba. Noi pe cea cu sindrom Down am lasat-o la urma, caci ni s-a parut cea mai greu de explicat.
- Oh, bineanteles ca doresc, doamna Popa! Va multumesc si mult succes in educarea tolerantei la copii! La revedere!
- Mda, multumesc... La revedere!
***
Dialog imaginar, la fel de stupid precum ultima gaselnita a geniilor din cadrul Ministerului Educatiei: "Ministerul Educaţiei a decis ca în dotarea grădiniţelor, din această toamnă, să intre păpuşi cu handicap. Este vorba despre jucării cu cârje, cu baston, oarbe sau cu sindrom Down. Ministerul vrea să cumpere aproximativ 13.000 de astfel de păpuşi, câte una pentru fiecare grădiniţă din ţară. Instituţia a alocat aproximativ două milioane de euro pentru cumpărarea de jucării noi pentru grădiniţe. " - Adevarul editia online 07.05.2010
Dincolo de ideea in sine, am retinut doua cifre:
- cate UNA pentru fiecare gradinita din tara...
- si DOUA MILIOANE de euro pentru cumpararea de jucarii noi pentru gradinite...
In buzunarul cui vor merge, oare, banii astia?! Cu siguranta nu in ai celor ce ar putea sa se ocupe cu adevarat de educatia si integrarea sociala a persoanelor cu handicap fizic sau psihic!

PS Titlul este in ton cu textul si ideea ministeriala...

8 comentarii:

  1. Parabola ta este extraordinară, Ruxi!
    Nu știam de o asemenea ” decizie importantă pentru țară”,parcă jucăm toți teatru absurd, poate chiar așa o fi..
    Nu știu ce să zic, este peste puterea mea de acceptare ce se petrece, nu doar cu școala, cu noi.

    RăspundețiȘtergere
  2. Gina, iti multumesc! Textul l-am scris mai degraba din revolta, decat din inspiratie...
    Citesc zilnic presa de aici si de acolo. Iar pe zi ce trece, dupa cum bine zici si tu, am senzatia ca "acolo" teatrul devine tot mai absurd.

    PS Daca ar fi fost sa fac o recomandare gradinitelor, le-as fi sugerat sa le aduca copiilor papusi dupa chipul ministrului Funeriu. Asa ar putea vedea ce inseamna un om cu handicap adevarat...

    RăspundețiȘtergere
  3. Au apărut recții, cum era de așptat, pro și contra.
    O doamnă zice că nici nu se putea mai bine.
    Da, Ruxi, teatru absurd.
    Se retează banii insoțitorilor persoanelor cu mari probleme și se pun păpuși. Cîte una in fiecare grădiniță..Doamne, să fie doar prostie? Sau nebunie? Sau ce?

    p.a. urmează corul vrăjitoarelor.In nu se știe câte acte..

    RăspundețiȘtergere
  4. Reactiile nu am apucat sa le citesc. Numai proiectul minunat.
    Stii, intr-un fel nu ma mira "solutia" pe care au gasit-o. Intr-o lume tot mai putin capabila sa ofere ceva din propria interioritate, este nevoie de tot mai multe obiecte exterioare pentru a exprima ceva ni s-a spus ca ar fi bine sa fim, dar pe care noi insine nu l-am simtit niciodata... Caci daca am fi simtit acel "ceva" - in cazul de fata toleranta, atunci am fi stiut si cum sa ne educam copiii. N-am fi avut nevoie de papusi pentru asta.

    RăspundețiȘtergere
  5. Iulia Mihai, bine ai venit! Ca tot iti mirosea a cerneala si apa de acuarele tempera...
    Posibil sa ma insel, dar nu cred ca tipul asta de gradinita sa-ti aminteasca foarte mult de vremurile pe care ti-ai dori sa le retraiesti, zilele acestea de inceput de toamna.
    Toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere
  6. Mi se pare a fi o initiativa imbecila. Pur si simplu s-a ajuns in situatia in care se merge de la o extrema la alta, cu pretul sanatatii mentale a unor copii.

    RăspundețiȘtergere
  7. Si eu cred ca-i o idee tampita. Ca tot mai multe idei de asa-zisa reformare a sistemului educational (si nu numai) propuse in ultima vreme.
    Ce sa zic? Masurile de acest gen reflecta intru totul starea deplorabila a invatamantului romanesc. Incepand cu cei care fac propunerile si terminand cu multi dintre cei care ar trebui apoi sa le puna in aplicare zi de zi...
    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere